Bij CoLab.EX geloven we dat een geweldige employee experience (EX) begint met een ontwerpgerichte aanpak. Medewerkers zijn de kern van elke organisatie, en het creëren van een werkplek waar zij zich gehoord, betrokken en ondersteund voelen, is essentieel. Onze aanpak is gebaseerd op de principes van design thinking, een bewezen methode om mensgerichte oplossingen te ontwikkelen. Dit proces verloopt in vier fasen: ontdekken, onderzoeken, ontwerpen en ontwikkelen.
1. Ontdekken: inzicht krijgen in het probleem
De ontdekkingsfase draait om het begrijpen van het probleem en om empathie.
Allereerst is het belangrijk om het vraagstuk goed te scopen. Wat is nu precies het probleem wat we voor ons hebben, denken we hier hetzelfde over? Wat zijn belangrijke aannames die we willen valideren en wat zien we voor ons qua succes?
Daarnaast willen we begrijpen wat medewerkers echt beweegt, waar ze tegenaan lopen en wat hen inspireert. Door middel van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, observaties en het verzamelen van feedback, bouwen we een beeld van de huidige ervaring. Hier is het belangrijk om niet alleen problemen te identificeren, maar ook verborgen kansen te ontdekken.
Doel: Een breed en diep begrip krijgen van de huidige situatie en de behoeften van medewerkers.
2. Onderzoeken: dieper graven in de uitdagingen
Met de inzichten uit de ontdekkingsfase, analyseren we verder om de kern van de uitdagingen te achterhalen. We bundelen patronen, duiken in de data en formuleren scherpe probleemstellingen. Dit is de fase waarin we prioriteren wat de meeste impact zal hebben op de employee experience. Dit doen we aan de hand van persona’s en journey maps.
Doel: Focus aanbrengen en de juiste vraagstukken definiëren die opgelost moeten worden.
3. Ontwerpen: ideeën omzetten in concepten
De creatieve fase van het proces: brainstormen, ontwerpen en prototypen. In co-creatie met medewerkers genereren we ideeën en testen we snel verschillende concepten. Deze prototypes zijn laagdrempelige en tastbare manieren om oplossingen in een vroeg stadium te evalueren. Door samen te ontwerpen met medewerkers, verzekeren we ons ervan dat de oplossingen relevant en toepasbaar zijn en het voorkomt dat we aan de slag gaan met oplossingen die uiteindelijk niet werken of die geen waarde toevoegen.
Doel: Innovatieve, mensgerichte oplossingen ontwikkelen en toetsen in de praktijk.
4. Ontwikkelen: oplossingen tot leven brengen
Met een gevalideerd prototype is het tijd om te schalen en implementeren. In deze fase worden oplossingen verfijnd en uitgerold binnen de organisatie. In samenwerking met de desbetreffende eigenaar in de organisatie ondersteunen we bij het implementatieplan. Daarbij denken we aan een continue feedbackloop om te blijven leren en verbeteren.
Doel: Effectieve oplossingen realiseren die blijvende impact hebben op de employee experience.
Waarom deze aanpak werkt.
Een ontwerpgerichte aanpak zorgt ervoor dat de mens centraal staat in het proces. Dit is belangrijk, omdat medewerkers niet alleen professionals zijn, maar ook individuen met unieke behoeften en perspectieven. Door hen actief te betrekken in iedere fase van het proces, creëer je oplossingen die echt resoneren en gedragen worden.
Voordelen van deze aanpak:
Betrokkenheid vergroten: Medewerkers voelen zich gehoord en gewaardeerd.
Relevantie garanderen: Oplossingen sluiten beter aan bij de praktijk.
Flexibiliteit: Het iteratieve proces zorgt voor ruimte om te leren en aan te passen.
Innovatie stimuleren: Samenwerken aan ideeën leidt tot nieuwe inzichten en creatieve oplossingen.
Prioriteren: Door te analyseren waar de meeste impact zit, zorgen we voor focus en de juiste prioriteiten.
Met een ontwerpgerichte aanpak transformeren we employee experience. Samen bouwen we aan een werkplek waar talent kan floreren en organisaties excelleren.
Wil je weten hoe we dit samen kunnen aanpakken? Neem contact met ons op!
Comments